La ceramista catalana establerta a Osaka Anna Fornieles ha explicat a Connexió de RAB Ràdio els detalls de «Quatre Perspectives», una mostra participativa que compta amb la col·laboració de RAB Ràdio i que explora la manera de vestir, viure i menjar als dos països.
Catalunya i el Japó estan separats per més de 10.000 quilòmetres, però comparteixen més coses de les que podria semblar a primera vista. Aquesta és la idea que inspira «Quatre Perspectives. El vestir, el viure i el menjar al Japó i a Catalunya», una exposició impulsada per la plataforma cultural 4CatJapó que es podrà visitar gratuïtament aquest juny a Girona i Barcelona.
La iniciativa proposa un viatge per la vida quotidiana de les dues societats a través de tres elements universals: la gastronomia, la vestimenta i l’habitatge. L’objectiu és reflexionar sobre què significa ser català o japonès avui i descobrir com els hàbits més quotidians poden esdevenir ponts culturals.
En una conversa al programa Connexió de RAB Ràdio, la ceramista catalana establerta a Osaka Anna Fornieles, una de les participants del projecte, explicava que la mostra és el resultat d’un treball iniciat fa dos anys i que ja s’ha pogut veure a Kyoto.
Una exposició que canvia amb les aportacions dels visitants
A diferència de les exposicions tradicionals, «Quatre Perspectives» no és una mostra estàtica. Els visitants no només podran observar objectes relacionats amb la vida quotidiana a Catalunya i al Japó, sinó que també estaran convidats a formar part del projecte.
L’exposició incorpora testimonis i opinions recollits durant diverses trobades interculturals celebrades al llarg dels darrers anys. A més, cada persona que la visiti podrà compartir la seva pròpia experiència o percepció sobre la manera de viure, vestir o menjar als dos països.
«La gent que vingui també podrà participar-hi dient què pensa sobre la manera de vestir, de menjar o de viure en un dels dos països», explicava Fornieles a RAB Ràdio. Aquestes aportacions s’incorporaran als panells de la mostra, fent que l’exposició evolucioni i creixi amb cada nova edició.

Del Japó a Catalunya
Per a Fornieles, que fa set anys que viu al Japó, la iniciativa permet anar més enllà dels tòpics que sovint envolten les dues cultures.
«Quan et poses a parlar del teu dia a dia, dels teus hàbits, t’adones que hi ha coses que s’assemblen. No saps ben bé per què, però acabes trobant punts en comú amb persones que viuen a l’altra punta del món», explicava durant l’entrevista.
La mostra està coordinada per Ritsuko Kikuchi i comptarà amb la presència de diversos membres de l’equip arribats des del Japó, entre els quals la mateixa Kikuchi i la ceramista catalana resident a Osaka.
Girona serà la primera parada
L’exposició es podrà visitar del 5 a l’11 de juny a la Biblioteca Pública Carles Rahola de Girona, on ocuparà la Sala d’Exposicions. La inauguració oficial tindrà lloc el 6 de juny a les 10.30 hores a l’Auditori Enric Mirambell, amb la participació de representants institucionals i persones vinculades al projecte, així com membres del Consolat del Japó.
Posteriorment, la mostra es traslladarà a Musubu Barcelona, on es podrà visitar del 19 al 25 de juny. La inauguració a la capital catalana tindrà lloc el 18 de juny a les 19 hores.

Tallers, te, bonsais i modernisme japonès
La programació gironina inclourà també diverses activitats complementàries per aprofundir en diferents aspectes de la cultura japonesa i dels vincles que manté amb Catalunya.
El 5 de juny a les 18 hores, l’acadèmia Som Japó oferirà el taller «L’art de vestir el yukata», dedicat a aquesta peça tradicional japonesa. L’activitat requereix inscripció prèvia.
L’endemà, 6 de juny a les 11 hores, la doctora en Història de l’Art Diana Rossell Cigarrán impartirà una conferència sobre la influència del japonisme en el modernisme català, amb referències a figures com Antoni Gaudí, Lluís Domènech i Montaner o Ramon Casas.
A les 12 hores, Alex Peirón, de Rubie Black, conduirà una sessió dedicada a la història i la cultura del te japonès que inclourà un tast.
La programació es completarà el 11 de juny amb una xerrada sobre les espardenyes tradicionals a càrrec de les artesanes Susanna Cuervas i Dolors Miró i una sessió pràctica sobre la cura dels bonsais dirigida per Joan Cuervas, president de Bonsai Natura.
Totes les activitats seran gratuïtes i tindran lloc a l’Auditori Enric Mirambell i Belloc de la Biblioteca Carles Rahola.

Un projecte amb vocació de continuïtat
Els impulsors de «Quatre Perspectives» tenen la voluntat de donar continuïtat al projecte i continuar ampliant la xarxa de persones que hi participen tant a Catalunya com al Japó.
Més que una exposició, la iniciativa es presenta com un espai de trobada i de diàleg entre dues societats que, malgrat la distància geogràfica, comparteixen inquietuds, costums i formes d’entendre la vida que sovint resulten sorprenentment properes.




