MÓN

Catalunya estrena a Mèxic una nova plataforma de projecció econòmica amb vocació global

El Govern de Catalunya inaugura des de Ciutat de Mèxic un cicle de fòrums internacionals que arribarà aquest any a nou països amb l’objectiu de reforçar aliances econòmiques, institucionals i empresarials en mercats estratègics.

El Govern de Catalunya ha celebrat a Ciutat de Mèxic la primera edició d’un nou cicle de fòrums econòmics internacionals que vol convertir les delegacions a l’exterior en espais de connexió entre institucions, empreses i actors econòmics d’arreu del món. La iniciativa, organitzada per la Delegació del Govern a Mèxic i a l’Amèrica Central conjuntament amb la Secretaria d’Economia del govern mexicà, s’ha centrat en les oportunitats derivades del nou Acord Global Modernitzat entre Mèxic i la Unió Europea, formalitzat aquest mateix divendres per les presidentes de Mèxic i de la Comissió Europea.

La trobada marca l’inici d’un projecte que el Govern desplegarà durant el 2026 a vuit països més de quatre continents. Les pròximes edicions estan previstes a l’Argentina, el Brasil, els Estats andins, França, Itàlia, el Marroc, el Japó i la República de Corea. L’objectiu és crear espais permanents de diàleg i cooperació que reforcin la presència econòmica i institucional de Catalunya en territoris considerats prioritaris.

Segons el Departament d’Unió Europea i Acció Exterior, aquests fòrums neixen amb una triple finalitat: enfortir les relacions amb governs i regions estratègiques, consolidar el posicionament internacional de Catalunya com a actor institucional amb capacitat d’iniciativa i afavorir un entorn que faciliti noves oportunitats per a empreses, universitats i centres de recerca catalans.

Assistents segueixen una de les sessions del fòrum sobre cooperació econòmica entre Catalunya i Mèxic.
Assistents segueixen una de les sessions del fòrum sobre cooperació econòmica entre Catalunya i Mèxic.

Més de 200 participants a la primera edició

La jornada celebrada a la capital mexicana va reunir més de 200 assistents a la seu de la Secretaria d’Economia Federal. La participació va incloure representants institucionals, responsables de desenvolupament econòmic, empresaris i experts dels àmbits acadèmic i científic, fet que el Govern interpreta com una mostra de l’interès que desperta la cooperació econòmica entre Catalunya, Mèxic i la Unió Europea.

Sota el títol Sectors estratègics entre Mèxic i Catalunya des d’una perspectiva regional, el fòrum es va organitzar amb la col·laboració de l’Associació Mexicana d’Oficines d’Afers Internacionals dels Estats (AMAIE) i de l’Associació Mexicana de Secretaris de Desenvolupament Econòmic (AMSDE), dues entitats que coordinen la participació dels 32 estats de la federació mexicana en iniciatives de cooperació internacional.

L’acte també es va emmarcar en la commemoració dels quaranta anys de l’adhesió de l’Estat espanyol a la Unió Europea, una efemèride que els organitzadors van aprofitar per reflexionar sobre els nous instruments de cooperació econòmica entre Europa i Amèrica del Nord.

El paper de les regions en l’economia global

Durant la inauguració, el conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, va defensar que iniciatives d’aquest tipus contribueixen a consolidar la presència internacional de Catalunya. El conseller va destacar especialment la funció que poden exercir les delegacions a l’exterior a l’hora d’obrir noves vies de col·laboració i generar oportunitats econòmiques per al país.

La trobada també va servir per reivindicar el paper creixent dels governs regionals i locals en la promoció econòmica dels seus territoris. Aquest és un dels eixos que el Govern català vol potenciar a través de la seva acció exterior, especialment en àmbits relacionats amb la innovació, la captació d’inversions i la internacionalització empresarial.

Representants institucionals i empresarials durant la jornada econòmica impulsada pel Govern de Catalunya a Mèxic.
Representants institucionals i empresarials durant la jornada econòmica impulsada pel Govern de Catalunya a Mèxic.

L’agroalimentació, un dels sectors amb més potencial

Una part destacada de les sessions es va dedicar al sector agroalimentari i a les possibilitats que ofereix el nou marc de relacions entre Mèxic i la Unió Europea. Els debats van abordar qüestions vinculades a la competitivitat, la innovació i la construcció de cadenes de valor internacionals.

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, que va encapçalar la delegació catalana al fòrum, va posar l’accent en el potencial de l’agroalimentació com a espai de col·laboració entre Catalunya i Mèxic. Segons va exposar, aquest àmbit ofereix oportunitats per impulsar models productius més innovadors, sostenibles, resilients i connectats amb els mercats internacionals.

Per la seva banda, el secretari d’Afers Europeus, Multilaterals i de Cooperació al Desenvolupament, Agustí Fernández de Losada, va defensar que la modernització de l’acord entre la UE i Mèxic pot esdevenir una eina per reforçar les relacions polítiques, econòmiques i institucionals entre ambdues bandes de l’Atlàntic. També va assenyalar el potencial de programes europeus com el Global Gateway per impulsar projectes vinculats a les infraestructures, la innovació, la sostenibilitat i el desenvolupament productiu, amb una participació destacada de les regions.

Representants de Catalunya i Mèxic durant la inauguració del fòrum econòmic celebrat a Ciutat de Mèxic.
Representants de Catalunya i Mèxic durant la inauguració del fòrum econòmic celebrat a Ciutat de Mèxic.

Una aposta per reforçar la presència exterior de Catalunya

La celebració d’aquest primer fòrum a Mèxic evidencia la voluntat del Govern d’utilitzar la seva xarxa de delegacions com una eina de projecció econòmica internacional. Més enllà de la representació institucional, l’executiu català planteja aquests espais com una plataforma per facilitar contactes, identificar oportunitats de negoci i reforçar les relacions amb territoris que tenen un pes creixent en l’economia global.

Per als catalans residents a l’exterior, especialment a l’Amèrica Llatina, iniciatives com aquesta també reflecteixen l’interès de les institucions catalanes per reforçar els vincles econòmics i institucionals amb les regions on hi ha una presència significativa de comunitats catalanes i empreses vinculades al país.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back to top button

This will close in 0 seconds