Vaga docent en tensió amb Interior, el Parlament reivindica l’europeisme, absolen Jair Domínguez, Brussel·les impulsa una aliança europea per l’habitatge i la UE reforçarà la producció de medicaments crítics
Bon dia, catalans del món. Aquí teniu l’actualitat en 5 notícies per començar el dia ben informats.
Nova jornada de vaga docent amb talls de trànsit i pressió al Govern
La vaga educativa al Baix Llobregat i al Penedès ha tornat a evidenciar el fort malestar del sector docent amb el Govern. A primera hora del matí, mestres i professors han tallat la B-23 a l’altura de Sant Just Desvern, una de les principals vies d’entrada a Barcelona, en una jornada marcada també per les concentracions convocades a Sant Feliu de Llobregat i Vilafranca del Penedès. Els sindicats exigeixen una reducció de ràtios, més recursos per a l’escola inclusiva i millores salarials, mentre mantenen un calendari de quinze jornades de vaga fins al juny.
La tensió política també ha augmentat arran de la polèmica infiltració policial en una assemblea docent i la prova pilot per desplegar Mossos als centres educatius. Aquest mateix dimecres compareixen al Parlament la consellera d’Interior, Núria Parlon, i el director general de la Policia, Josep Lluís Trapero, per donar explicacions. Mentrestant, Educació i sindicats es preparen per a una nova mesa sectorial dijous, amb posicions encara molt allunyades.
El Parlament reivindica el compromís europeista de Catalunya
El Parlament ha rebut el cos consular de Barcelona amb motiu del Dia d’Europa en un acte institucional encapçalat pel president de la cambra, Josep Rull. Durant la recepció, Rull ha defensat que Catalunya continuarà mantenint una vocació profundament europeista malgrat considerar que, “en alguns moments”, les institucions europees no han “emparat” Catalunya.
L’acte, celebrat al Saló Rosa del Parlament, ha comptat amb la interpretació de l’Himne de l’Alegria per part d’alumnes del Conservatori del Liceu i ha servit també per reivindicar la memòria històrica europea. Rull ha advertit sobre els riscos de banalitzar els horrors de la Segona Guerra Mundial i ha remarcat la necessitat de preservar els valors democràtics davant l’auge dels extremismes.
L’Audiència absol Jair Domínguez i l’empara en la llibertat d’expressió
L’Audiència de Barcelona ha absolt l’humorista i comunicador Jair Domínguez del delicte d’odi pel qual Vox li reclamava dos anys de presó després d’haver afirmat en un programa de Catalunya Ràdio que “al feixisme se’l combat amb un cop de puny a la boca”. El tribunal considera que les expressions s’emmarquen dins la llibertat d’expressió i el context humorístic i sarcàstic del programa.
La sentència destaca que el comentari no constituïa una incitació real a la violència ni tenia capacitat efectiva de provocar accions contra el partit d’extrema dreta. Els magistrats remarquen que el llenguatge utilitzat formava part d’una secció humorística basada en la provocació i la hipèrbole, i conclouen que la frase s’ha d’interpretar de manera metafòrica, no literal. La resolució també recorda que la jurisprudència europea amplia especialment la protecció de la llibertat d’expressió en l’àmbit periodístic i satíric.
Brussel·les impulsa una aliança europea per afrontar la crisi de l’habitatge
La Comissió Europea ha fet una crida als estats membres, regions i ciutats perquè s’incorporin a la nova Aliança Europea d’Habitatge, una iniciativa impulsada per coordinar estratègies contra la crisi d’accés a l’habitatge que afecta milions de ciutadans europeus. El comissari europeu d’Energia i Habitatge, Dan Jørgensen, ha defensat des de Xipre la necessitat d’una “col·laboració real” entre institucions i actors locals per garantir habitatges assequibles i sostenibles.
La nova plataforma reunirà governs, experts, associacions de llogaters, representants municipals i altres agents socials amb l’objectiu de compartir bones pràctiques i impulsar polítiques comunes. La iniciativa vol reforçar el paper de les regions i ciutats en la definició de solucions davant l’augment dels preus del lloguer i la manca d’habitatge assequible a gran part del continent.
La UE vol reduir la dependència farmacèutica de la Xina i l’Índia
La Unió Europea ha arribat a un acord polític per aprovar una nova llei destinada a reforçar la producció europea de medicaments crítics i reduir la dependència dels grans proveïdors asiàtics, especialment la Xina i l’Índia. La normativa afectarà productes essencials com antibiòtics, insulina o analgèsics, i pretén garantir el subministrament en futures crisis sanitàries.
Les noves normes obligaran les administracions públiques a tenir en compte criteris de seguretat i resiliència en les licitacions, més enllà del preu. També es facilitaran compres conjuntes entre estats membres i es potenciarà la producció dins d’Europa amb mecanismes de “preferència europea”. L’acord inclou, a més, mesures per coordinar reserves estratègiques i incorpora per primer cop els anomenats “medicaments orfes”, destinats a tractar malalties rares.
La frase del dia

“Has de fer grans coses, no prometre grans coses” — Pitàgores, filòsof i matemàtic grec.
📲 Segueix-nos al nostre canal de Whatsapp per seguir connectat amb Catalunya.




