La portaveu afirma que el viatge, ajornat al febrer per la recuperació del president Illa, servirà per donar un nou impuls a la cooperació amb Califòrnia en recerca, innovació i canvi climàtic
La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha atribuït aquest dimarts a un motiu “estrictament d’agenda” el fet que el president de la Generalitat, Salvador Illa, no es reuneixi finalment amb el governador de Califòrnia, Gavin Newsom, durant el viatge institucional als Estats Units. En resposta a la pregunta sobre aquesta absència i sobre la no participació del president del Parlament en els actes de commemoració amb les institucions californianes, Paneque ha explicat que el desplaçament s’havia previst inicialment per al mes de febrer, però que es va haver d’ajornar perquè Illa estava en recuperació de la seva malaltia. Aquest canvi de calendari, ha dit, ha comportat també modificacions en l’agenda de reunions.
Califòrnia: canvis d’agenda i nou impuls a la relació institucional
Segons Paneque, la reprogramació del viatge és el que ha impedit la trobada amb Newsom, tot i que Illa sí que mantindrà reunions amb la vicegovernadora i amb la presidenta del Senat de Califòrnia. La portaveu ha remarcat que el desplaçament té una doble dimensió commemorativa i política. D’una banda, servirà per recordar el desè aniversari dels memoràndums d’entesa signats entre els governs de Catalunya i Califòrnia; de l’altra, s’emmarca també en els 40 anys de germanor entre el Parlament de Catalunya i el Senat californià.
Sobre l’absència del president del Parlament en aquesta part institucional del viatge, Paneque ha admès que no disposava d’informació concreta i ha dit que caldrà demanar explicacions a la cambra catalana. Sí que ha insistit, en canvi, en la voluntat del Govern de fer servir aquesta visita per donar un nou impuls a la cooperació amb Califòrnia en àmbits estratègics. Ha citat especialment la recerca, la innovació i les polítiques vinculades a l’impacte del canvi climàtic. En aquest punt, ha recordat que fa poques setmanes ja s’havia fet un viatge conjunt des d’Exteriors amb representants d’Acció Climàtica per treballar qüestions com la sequera i la lluita contra els incendis.
Així, el Govern presenta la visita no només com una commemoració institucional, sinó com una operació de projecció exterior orientada a consolidar aliances en sectors considerats estratègics, des de la recerca fins a l’audiovisual, passant per la innovació tecnològica i la gestió climàtica.
Pressupostos: el Govern veu les converses amb ERC “pel bon camí”
En clau interna, Paneque ha assegurat que la negociació amb ERC per aprovar els pressupostos abans que acabi el període de sessions “va pel bon camí”. La portaveu ha afirmat que en els darrers dies i setmanes s’ha pogut avançar en les converses, tot i que ha evitat donar detalls concrets sobre el contingut d’un eventual acord o sobre el calendari de presentació del projecte, al·legant que encara no està “tancat del tot”.
La consellera ha volgut remarcar que la negociació pressupostària és diferent d’altres carpetes obertes amb els republicans i que no s’ha de barrejar amb futurs àmbits de relació bilateral. En aquest sentit, també ha desvinculat el debat educatiu i la crisi oberta amb els docents de la negociació dels comptes. “Són vies de treball diferents que no s’han de veure alterades l’una per l’altra”, ha afirmat.
Paneque ha reiterat igualment la voluntat del Govern que els pactes pressupostaris tant amb ERC com amb els Comuns quedin delimitats abans que els comptes arribin al Consell Executiu. Sobre una de les demandes dels Comuns, la creació d’una unitat de disciplina d’habitatge amb rang de direcció general, la portaveu ha admès que és una proposta que l’executiu veu amb bons ulls i que vol “complir”.
Els docents: mà estesa, però sense moure el marc econòmic
Pel que fa al conflicte educatiu, Paneque ha demanat als sindicats un “principi de realitat” i ha advertit que “els recursos són els que són”. La portaveu ha tornat a reivindicar l’acord signat amb CCOO i UGT, que ha quantificat en una mobilització de 2.000 milions d’euros, i l’ha presentat com un esforç sense precedents després d’una dècada de desinversió.
La consellera ha reconegut que el Govern és conscient del malestar dels docents, però ha insistit que la reunió de la mesa sectorial prevista per dijous ha de servir per explicar l’acord, abordar-ne el desplegament i escoltar les queixes del sector. Ha remarcat que l’executiu manté la mà estesa, però sense alterar el marc general pactat. Segons ha argumentat, no es poden revertir “d’avui per demà” els efectes acumulats de deu anys de deteriorament del sistema.
Paneque ha defensat que l’acord incorpora bona part de les principals demandes de la comunitat educativa: menys burocràcia, reducció de ràtios, més suport a l’escola inclusiva, millores retributives i més inversió en el manteniment dels centres. Tot i això, ha deixat entreveure que podria existir algun marge de discussió en aspectes concrets com la inclusiva o la disminució de ràtios, però sense qüestionar l’arquitectura general de l’acord.
Crítica a la campanya andalusa
Finalment, Paneque també s’ha pronunciat sobre la campanya de les eleccions andaluses i ha lamentat la “mala política” de confrontar comunitats autònomes per obtenir rèdit electoral. La portaveu ha advertit que tot allò que alimenti la confrontació entre territoris i ciutadans és “un error greu” i ha defensat que aquest és un “mal camí”. En paral·lel, ha desitjat “el millor dels resultats” a la candidata socialista a Andalusia, María Jesús Montero, de cara als comicis d’aquest diumenge.
En una compareixença marcada per l’agenda exterior d’Illa, la negociació dels pressupostos i el conflicte educatiu, Paneque ha intentat projectar la imatge d’un Govern que manté obertes diverses carpetes alhora però que defensa que cada negociació té el seu propi carril: el de la projecció internacional, el dels comptes i el del diàleg sectorial amb els docents.



