CATALUNYA

Les claus del 4 de febrer de 2026

Les claus del dia: Tensió sindical a Renfe i Adif, Òmnium recorda Muriel Casals, el Barça ja és a semifinals de la Copa del Rei, l’Estat espanyol vol vetar les xarxes als menors i França investiga X i cita Elon Musk

Bon dia, catalans del món. Aquestes són les claus del dia de RAB Ràdio.

Puente intenta frenar la vaga ferroviària després dels últims accidents

El ministre de Transports de l’Estat espanyol, Óscar Puente, es reunirà aquest dimecres amb els sindicats ferroviaris de Renfe i Adif per intentar evitar la vaga convocada per a la setmana vinent. La trobada arriba després dels greus accidents d’Adamuz i Gelida, que han tornat a posar en qüestió la seguretat i el manteniment del sistema ferroviari. Els sindicats reclamen més personal i inversions reals en seguretat, mentre Puente admet que cal una “solució compartida” per garantir el futur immediat del ferrocarril, en un context de desconfiança creixent dels treballadors.

Òmnium homenatja Muriel Casals, deu anys després

Òmnium Cultural ha recordat aquest dimarts la figura de Muriel Casals en un acte íntim a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, coincidint amb el desè aniversari de la seva mort. El president d’Òmnium, Xavier Antich, ha subratllat que “l’Òmnium actual és fill de la Muriel”, reivindicant el seu paper clau en la transformació política de l’entitat durant el procés d’independència. L’homenatge ha combinat memòria personal, llegat polític i compromís cívic, recordant Casals com el “somriure de la revolta” i una figura central de la societat civil catalana contemporània.

El Barça compleix i ja és a semifinals de la Copa del Rei

El FC Barcelona ha superat un Albacete combatiu (1-2) i s’ha classificat per a les semifinals de la Copa del Rei. Els gols de Lamine Yamal i Ronald Araújo han certificat el bitllet blaugrana, tot i un tram final de patiment després del gol local. L’equip de Hansi Flick continua avançant amb rotacions i joventut, confirmant que la Copa s’ha convertit en un aparador de fons d’armari i talent emergent.

L’Estat espanyol vol prohibir les xarxes socials als menors de 16 anys

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat un paquet de mesures per prohibir l’accés dels menors de 16 anys a les xarxes socials, seguint els passos d’Austràlia i França. La iniciativa obligarà les plataformes a verificar l’edat dels usuaris i pretén frenar abusos, desinformació i delictes d’odi. El Govern català ha expressat el seu suport a la mesura, recordant que Catalunya ja ha estat pionera en la regulació de l’ús de mòbils a les aules, en un debat que obre un nou front entre drets digitals, protecció de menors i poder de les grans plataformes.

França escorcolla X i cita Elon Musk a declarar

La Fiscalia de París ha escorcollat la seu de X a França i ha citat el seu propietari, Elon Musk, a declarar el pròxim 20 d’abril. La investigació se centra en l’ús d’algoritmes esbiaixats i en la difusió de continguts generats amb intel·ligència artificial, inclosos deep fakes de caràcter sexual i material sensible. El cas, que implica també Europol i ha arribat al radar de la Comissió Europea, situa de nou el debat sobre la responsabilitat penal de les plataformes digitals al centre de l’agenda europea.

La frase del dia

GEORGE ORWELL (1903-1950) Pseudonym of Eric Blair.

“La llibertat d’expressió és dir allò que la gent no vol sentir” — George Orwell, escriptor i periodista

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back to top button

This will close in 0 seconds