Aquest 24 d’octubre, RAB Ràdio estrena una nova sèrie produïda per l’equip del programa Pensaveus, amb el títol “A 50 anys del final de la dictadura”, un conjunt de sis episodis que, fins al 28 de novembre, proposa un viatge sonor per recuperar la memòria de l’exili republicà, les relacions entre Mèxic i la República, i la petjada cultural i política que aquell període ha deixat fins avui al país més generós amb els catalans que fugien del feixisme.
L’equip de RAB Ràdio a Mèxic estrena una sèrie de sis episodis que s’emetrà dins del programa Pensaveus que presenta Míriam Aymamí. El projecte neix amb una voluntat clara: fer present el passat. Mig segle després de la mort del dictador Francisco Franco, la sèrie proposa un diàleg intergeneracional que posa veu a diplomàtics, fills i filles d’exiliats i dones que, des de la distància, van mantenir viva la lluita democràtica.
Del silenci a la memòria: una mirada sonora a la història compartida
La Guerra Civil Espanyola va donar lloc a dos fenòmens inseparables: l’exili republicà i la instauració d’una dictadura militar que es va prolongar durant trenta-sis anys. En aquest context, Mèxic va esdevenir un dels principals refugis i aliats de la causa republicana.
El govern mexicà, presidit per Lázaro Cárdenas, va mantenir la seva fidelitat al govern legítim de la Segona República, oferint asil polític i reconeixement diplomàtic a milers d’exiliats. Durant més de tres dècades, els dos països van mantenir unes relacions plenes de matisos, polítics, culturals i humans, que van sobreviure més enllà de la diplomàcia oficial.
Amb la mort de Franco el 1975, aquell equilibri es va transformar radicalment i va simbolitzar també el retrobament amb una part de la història condemnada al silenci.

Una producció especial dins del cicle Pensaveus
A 50 anys del final de la dictadura s’emetrà dins del programa Pensaveus, un espai de RAB Ràdio que dona veu a les reflexions sobre la cultura, la memòria i la identitat dels catalans i llatinoamericans al món.
Amb un format d’entrevistes i testimoni directe, aquesta sèrie recupera veus de fills i filles d’exiliats, i estudiosos de la memòria republicana. Alguns dels convidats van créixer a Mèxic dins famílies de refugiats; d’altres van participar directament en la reobertura diplomàtica o en la preservació cultural d’aquell llegat.
El resultat és una sèrie que combina rigor històric i emoció humana, construint un relat coral sobre la memòria democràtica i les seves cicatrius.
Els sis episodis: memòries creuades entre exili i diplomàcia
- Del silenci a la diplomàcia (24 d’octubre), amb Fernando Migallón Com es va passar del silenci imposat a la reconstrucció de ponts entre els dos països.
- El retrobament diplomàtic de Mèxic (31 d’octubre), amb José Andrés de Oteyza La mirada des de Mèxic sobre la reobertura de relacions després de dècades de ruptura.
- De l’exili a la diplomàcia (7 de novembre), amb Emilio Casinello Els exiliats que van contribuir directament a redefinir les relacions internacionals.
- Fills i filles de l’exili (14 de novembre), amb Teresa Vidiella, Nora Aymamí, Rosa Maria Oliart i Enrique Guarner La segona generació de l’exili recorda com era créixer entre dues terres i dues memòries.
- L’espia de Franco (21 de novembre), amb Luis Rius La ficció com a eina per comprendre les ombres de la història.
- Des de lluny però no invisibles: el paper de les dones republicanes en l’exili (28 de novembre), amb Mariángeles Comesaña i Patricia de los Ríos Les xarxes femenines de resistència i solidaritat que van mantenir viva la República des de fora.
Els capítols s’emetran cada divendres, del 24 d’octubre al 28 de novembre, i es podran escoltar en directe a RAB.cat, a les principals plataformes de pòdcasts i al canal de YouTube.
L’exili en femení: la memòria que resisteix
Entre les moltes aportacions de la sèrie destaca la recuperació de la memòria de les dones republicanes. Exiliades, mestres, militants o mares, van ser elles les que van sostenir famílies, van crear escoles i van preservar els valors de llibertat i justícia en la diàspora.
El capítol final de la sèrie és un homenatge a aquesta dimensió sovint invisibilitzada: la memòria en femení, que resisteix, cura i transmet.
Un estímul per a la memòria
Com recordava el filòsof George Santayana, “Aquells que no poden recordar el passat estan condemnats a repetir-lo.” La sèrie A 50 anys del final de la dictadura vol ser justament això: un estímul per a la memòria col·lectiva que impedeixi condemnar el passat al silenci de l’oblit.
Una producció de RAB Ràdio
A 50 anys del final de la dictadura és una producció de l’equip de RAB Ràdio a Mèxic, dins el programa Pensaveus, amb la direcció i conducció de Míriam Aymamí.
El projecte forma part del compromís de la ràdio amb la memòria democràtica, la cultura catalana i el diàleg entre Amèrica i Europa, línies que defineixen la seva programació des dels inicis. Amb aquesta sèrie, RAB Ràdio reafirma la seva voluntat de ser un pont de memòria, cultura i identitat entre els catalans del món i la seva història.
A Pensaveus, cada veu compta. I en aquesta ocasió, les veus de l’exili tornen a ressonar, no com a records llunyans, sinó com a advertència i llegat per a les generacions futures.





