Un total de 10.657 persones han subscrit un manifest contra el trasllat de les pintures murals conservades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) cap a Sixena.
La iniciativa, impulsada pel col·lectiu RevolucionemNos, es va entregar aquest dimecres al museu i també es farà arribar al Departament de Cultura i a la UNESCO. Entre els signants hi ha personalitats com Quim Torra, Laura Borràs, Agustí Colomines, Joel Joan, Enric Calpena o Blanca Serra.
El text denuncia que tant el Ministeri com la Conselleria de Cultura han “abandonat les seves funcions” de protecció i custòdia de les col·leccions del MNAC, deixant el patrimoni històric-artístic en situació de vulnerabilitat. Segons el manifest, l’objectiu del govern aragonès és “trencar la història de l’art català i construir un relat aragonesista fictici”. També es recorda que fins als anys noranta Sixena formava part de la Diòcesi de Lleida i depenia, dins l’orde hospitalari, de la castellania d’Amposta.

Els signants critiquen les mentides difoses per l’Ajuntament de Sixena i el govern d’Aragó, que acusen injustament Josep Gudiol i el seu equip de ser lladres quan, en realitat, gràcies a la seva tasca encara es poden veure les restes de les pintures. També assenyalen la “manca d’imparcialitat” de la jutgessa d’Osca, que “amb arguments discutibles” falla de manera sistemàtica a favor d’Aragó i rebutja les proves presentades tant pel govern català com pel museu.
El manifest conclou advertint que les condicions de conservació i manteniment de les obres al MNAC són difícilment reproduïbles en cap altre indret. Per aquest motiu, qualifiquen el trasllat, d’aberració i el consideren un “insult a la història” i una “mostra d’acarnissament colonial” contra Catalunya.




