Aquest Pla pretén orientar el funcionament de les delegacions, establir una gestió eficient dels recursos i aposta per promoure valors, assegurant que la xarxa respongui de manera efectiva a les necessitats i prioritats de l’acció exterior catalana.
El Govern de la Generalitat va aprovar dimarts 22 de juliol, al Consell Executiu, el Pla de consolidació de les delegacions del Govern a l’exterior, una iniciativa que pretén reforçar el paper de les delegacions com a eixos fonamentals de la seva acció internacional. L’acord respon a la voluntat de l’Executiu d’aconseguir que la xarxa de delegacions estigui cohesionada i alineada i sigui eficient amb els interessos del país.
Aquest projecte s’inscriu en el marc de la mesura 5.2.4 del Pla de Govern de la XV legislatura, amb l’objectiu d’enfortir la presència institucional de Catalunya al món. Segons el Govern, “l’actual context global, marcat per la interdependència i una complexitat creixents, fa imprescindible que els governs desenvolupin instruments propis per interactuar en l’àmbit internacional”.
Amb aquest plantejament, l’executiu vol consolidar les delegacions com a plataformes de representació institucional i promotores dels interessos polítics, econòmics, culturals i socials del país. A més, el Pla posa el focus en la necessitat de garantir la coherència, l’eficiència i la transparència en la gestió d’aquestes oficines, per a reforçar l’impacte que tenen i millorar la coordinació, tant entre elles com amb altres organismes públics.
El capítol II del títol V de l’Estatut d’Autonomia està dedicat a la relació de la Generalitat amb la Unió Europea. Estableix l’impuls de la projecció de Catalunya a l’exterior i reconeix la “capacitat” del Govern per impulsar accions exteriors i establir delegacions pròpies, especialment per la defensa dels interessos del país davant d’Europa i altres actors internacionals. La Llei 16/2014 d’acció exterior i el decret 61/2017 complementen aquesta base jurídica definint el règim funcional i organitzatiu de les delegacions.
Àrees d’actuació estratègiques
El Pla de consolidació de les delegacions del Govern a l’exterior aborda vuit àrees estratègiques per a poder aconseguir aquesta coordinació entre totes les delegacions de la Generalitat repartides arreu del món.
- La primera se centra en l’àmbit jurídic i pressupostari de les delegacions. L’objectiu és assolir una harmonia per a cohesionar i aconseguir la uniformitat de la xarxa. Per a aconseguir-ho, definiran un “model jurídic” comú; adaptaran els processos administratius per “reduir les dificultats burocràtiques” i enfortiran el “control en la gestió pressupostària”.
- La segona marca una coordinació institucional amb els departaments i organismes destinats a l’acció exterior de la Generalitat. Per a millorar-la, volen promoure la comunicació entre les mateixes delegacions; incrementar-ne l’eficiència, internament i davant el departament d’Unió Europea i Acció Exterior; i millorar la coordinació entre actuacions de les delegacions i els departaments de l’Administració de la Generalitat.
- La tercera aborda les relacions institucionals amb altres entitats i institucions, on es tenen en compte els governs locals i les comunitats catalanes a l’exterior. Els àmbits d’actuació són promoure aquestes relacions; donar suport a la internacionalització de les administracions públiques i a “l’impuls de les relacions bilaterals i multilaterals”; i delimitar com ha de ser la col·laboració entre les entitats catalanes a l’exterior i les delegacions.
- La quarta desgrana la competència dels delegats i l’organització d’aquests organismes. Per a treballar aquest àmbit, volen revisar i reorganitzar l’àmbit funcional de representació institucional i la xarxa de delegacions en àrees regionals; i “reforçar” la gestió interna perquè tingui “estabilitat, eficàcia i eficiència” a l’hora de dur a terme les funcions marcades.
- La cinquena àrea tracta la gestió dels recursos humans. L’objectiu és centralitzar la gestió des dels serveis centrals del Departament per, així, sistematitzar-ne el model. Per altra banda, busquen noves cares a partir d’“atraure i fidelitzar talent”.
- La sisena s’emmarca en “la capacitació i formació del personal” que hi treballa. Impulsaran una nova “política estratègica” per maximitzar la gestió i les capacitats del personal que actualment treballa a les delegacions. A més, promouran eines per a orientar i formar els delegats i el personal tècnic.
- La setena desenvolupa les línies d’actuació per a millorar la transparència i el retiment de comptes, per així complir amb “l’ètica pública”. Potenciant aquests valors davant la gestió dels organismes que formen part de la xarxa a través del reforçament dels “mecanismes de seguiment” i la “publicació de dades obertes”.
- Finalment, la vuitena àrea del Pla de consolidació es focalitza en la millora de la divulgació i la comunicació de l’acció que té el Govern a l’exterior a través de la creació d’una estratègia centrada en aquest àmbit per tal de millorar “l’impacte divulgatiu”.


Un comentari