MÓN

Soldats israelians reben ordres de disparar civils a Gaza, segons Haaretz

Diversos soldats israelians han denunciat al diari Haaretz que reben ordres per obrir foc a Gaza contra la població que s’acosta als punts de distribució d’aliments abans de l’horari establert.

Segons els testimonis d’aquests soldats, les àrees de subministrament d’ajuda humanitària a Gaza, han esdevingut literalment “zones de matar”. Un d’ells relata que al seu lloc de destinació morien entre una i cinc persones al dia, i que no s’hi apliquen protocols habituals de dispersió: “no hi ha ús de gasos lacrimògens ni mesures per controlar multituds, només trets amb armes pesants i mortals”. Un altre soldat admet que sap que aquestes pràctiques no són correctes, però descriu Gaza com un “univers paral·lel” on les normes són diferents.

Moltes persones arriben de nit, després de caminar llargues distàncies, per assegurar-se una ració de menjar. Els testimonis també afirmen que, un cop tanquen els punts d’entrega, es manté el permís per disparar contra qui s’hi queda a prop. L’exèrcit israelià ha reconegut que ha obert foc en diverses ocasions, tot i que ho qualifica de “trets d’advertència” contra individus que s’havien desviat de les rutes permeses o suposaven, segons ells, una amenaça.

Israel, per la seva banda, nega haver donat ordres per a disparar deliberadament contra civils i afirma que les informacions del diari Haaretz no són exactes.

Crítica del model de distribució d’Israel

Aquestes denúncies se sumen a la polèmica que envolta el model de repartiment d’ajuda humanitària a Gaza, imposat per Israel després de més de dos mesos de bloqueig. Les Nacions Unides van quedar excloses de la gestió i van ser substituïdes per la Fundació Humanitària de Gaza (GHF), una entitat privada amb el suport d’Israel i dels Estats Units. L’ONU ja va advertir que aquest canvi representaria “una trampa mortal”, i tant ONG com Metges Sense Fronteres han acusat la GHF de vulnerar els principis d’imparcialitat, neutralitat i independència.

Des de l’aplicació d’aquest nou sistema, el nombre de punts de distribució ha passat de quatre-cents a tan sols quatre, i tots ells situats fora del nord de la Franja. Aquesta limitació obliga milers de persones, entre elles dones, infants, persones grans i amb mobilitat reduïda, a realitzar arriscades i llargues travesses per aconseguir subministraments bàsics, com aigua o menjar. Diverses organitzacions qualifiquen aquest sistema com una “massacre disfressada d’ajuda”, ja que incrementa el perill per a una població que cada cop és més vulnerable.

Segons el Ministeri de Salut de Gaza, sota control de Hamas, des de finals de maig han mort més de 580 persones i prop de 4.200 han resultat ferides mentre intentaven accedir a aquests punts d’ajuda. Des de l’inici de l’ofensiva israeliana el passat octubre, han mort 56.412 palestins, majoritàriament civils, segons xifres que l’ONU considera fiables.

“Un camp de la mort” disfressat d’ajuda

El periodista Nir Hasson, un dels coautors de la investigació d’Haaretz, ha afirmat en una entrevista a 3Cat que la manera com l’exèrcit israelià es comunica amb la població prop dels centres d’ajuda és mitjançant trets. Segons ell, la intenció declarada dels soldats és dispersar la gent, però en la pràctica s’ha generat “un camp de morts” ja que, tot i saber que els civils que van en cerca d’aliments no van armats, els tracten com si fossin una amenaça.

Hasson es pregunta per què els soldats acaben acceptant ordres que, per a molts, són manifestament il·legals, i adverteix que els experts humanitaris ja havien alertat que el nou model no funcionaria ni reduiria la fam a Gaza. De fet, explica que l’evidència mostra que la situació només pot continuar empitjorant.

França proposa noves mesures per la protecció dels gazians

Davant d’aquesta escalada de morts en les cues per aconseguir subministraments, França s’ha ofert a participar en la protecció de la distribució humanitària. El ministre d’Afers Estrangers, Jean-Noël Barrot, ha expressat la seva indignació per la mort de més de mig miler de civils en les darreres setmanes i s’ha mostrat disposat a abordar el problema del desviament de l’ajuda. Tot i no detallar com es duria a terme aquesta partcipació, el país francès ha deixat clar que la situació humanitària actual a Gaza és insostenible i ha d’erradicar-se immediatament.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back to top button

This will close in 0 seconds