
El projecte del govern va enfocat, segons el president, a fer de l’aeroport un gran hub de comunicació amb la resta del món.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha iniciat el seu discurs reafirmant de manera contundent el compromís públic que va adquirir des del moment en què va assumir la presidència. Ha deixat clar que aquesta responsabilitat no és merament institucional, sinó una vocació al servei del país i de tots els ciutadans.
En aquest sentit, ha remarcat que l’ampliació de l’aeroport del Prat és una aposta estratègica de primer ordre per garantir una Catalunya plenament connectada amb el món. Segons Illa, es tracta d’un pas fonamental no només per assolir el lideratge a l’Estat espanyol, sinó per posicionar Catalunya com un actor rellevant dins el conjunt europeu, amb una infraestructura que respongui a les necessitats presents i futures del país.
Durant la seva intervenció, Illa ha volgut destacar que la proposta d’ampliació que es presenta avui no és fruit de decisions improvisades, sinó d’un procés de treball intens i rigorós. Ha volgut agrair explícitament la tasca de la Comissió encarregada, subratllant que aquesta ha actuat amb el màxim respecte pels requisits tècnics i ambientals, cosa que ha permès plantejar una solució equilibrada entre desenvolupament econòmic i sostenibilitat ecològica. En paraules del mateix president, “el nou aeroport és una resposta estratègica”, però també ha afegit que “és una proposta realista”, al·ludint a la viabilitat tècnica i institucional del projecte, així com a la seva capacitat de generar consens polític i territorial.
Pel que fa als aspectes més concrets de la proposta, Illa ha detallat que el projecte comptarà amb un pressupost de 3.200 milions d’euros. Aquesta inversió permetrà una profunda transformació de l’aeroport del Prat: es remodelarà íntegrament la Terminal 1 (T1), se sotmetrà la Terminal 2 (T2) a una reforma integral de millora, s’ampliarà en 500 metres la pista del mar per adaptar-se als requeriments dels vols de llarg abast i, finalment, es construirà una nova terminal satèl·lit que facilitarà una operativa més àgil i eficient.

Totes aquestes actuacions es duran a terme dins d’un calendari previst de set anys, la qual cosa permetrà una execució ordenada i amb garanties. El president ha insistit que aquestes obres són essencials per no quedar enrere en l’escenari global i per assegurar que Catalunya mantingui la seva capacitat de competir en condicions d’igualtat amb altres regions europees.
La proposta que avui s’ha fet pública revisa i millora l’esborrany inicial que havia presentat AENA en el seu moment. Aquella primera versió generava una afectació directa sobre zones d’alt valor ecològic, concretament amb una ocupació de 120 metres a l’extrem del Remolar i de 240 metres a la Ricarda, fet que implicava la pèrdua de dues terceres parts de la llacuna.
En canvi, la proposta actual redueix significativament l’impacte ambiental: a la Ricarda, la intervenció es limita a 87 metres, i al Remolar, a només 60 metres. Pel que fa a les llacunes, la del Remolar es conservarà íntegrament, mentre que la de la Ricarda serà desplaçada i reconfigurada per mantenir íntegra la seva làmina d’aigua, garantint així la continuïtat dels ecosistemes i la protecció de la biodiversitat.
Illa ha volgut transmetre un missatge clar: el nou aeroport que es proposa no és només una necessitat tècnica sinó una eina clau per al futur del país. L’allargament de la pista del mar en 500 metres és, segons ha dit, el mínim indispensable per garantir l’operativa de vols intercontinentals, fet que obre la porta a noves connexions comercials, culturals i econòmiques. I tot això, ha assegurat, es farà amb el màxim respecte als entorns naturals del Delta del Llobregat, compatibilitzant desenvolupament i preservació. Illa ha conclòs afirmant que es tracta d’una aposta de país, valenta i responsable, pensada per a les pròximes generacions.
4 comentaris