ENTREVISTES

Jaume Biarnès, un cuiner amb accent coreà a Manhattan

El català Jaume Biarnès dirigeix un estudi gastronòmic a Manhattan on divulga la cuina coreana als Estats Units. Antic col·laborador de la Fundació Alícia, avui és l’ambaixador de la marca Sempio a Amèrica.

ENTREVISTA JAUME BIARNÈS | CATALANS DEL MÓN, PARLEM!

Som avui a l’estudi culinari del Jaume Biarnès, a Nova York. Jaume, gràcies per rebre’ns.
Gràcies a vosaltres per venir.

Com arriba un cuiner català a especialitzar-se en productes coreans a Nova York?
Bé, crec que és fruit del món globalitzat en què vivim. Fa uns 15 anys vaig descobrir la cuina i els productes coreans. Vaig viatjar a Corea, em vaig formar, i vaig començar a col·laborar amb Sempio, la marca de salsa de soja més antiga i prestigiosa del país. En aquell moment volien entrar al mercat europeu i, des de la Fundació Alícia, els vam ajudar a entendre com adaptar-se.

I d’aquí vas fer el salt a Nova York…
Sí. Un dia, mentre era al Tibidabo amb els meus fills, vaig rebre un correu del president de Sempio. Un home molt respectat que normalment no escriu e-mails. Em deia que confiava en mi per expandir la marca als Estats Units. I aquí estem, gràcies també al suport de la meva parella, l’Anna.

Moment de la conversa entre Jaume Biarnès i Germà Capdevila a Manhattan.
Jaume Biarnès i Germà Capdevila, al seu estudi de Nova York, reflexionen sobre la identitat, la cultura i el valor de la cuina en un món globalitzat.

És curiós que confiessin en un cuiner català per representar productes coreans.
Sí, però crec que precisament perquè estic a mig camí entre diverses cultures, m’hi vaig poder entendre molt bé. Culturalment, Europa i Corea comparteixen més del que sembla. I aquí faig una mica de traductor entre les cultures coreana i nord-americana.

A Europa sovint pensem que som molt diferents entre regions. Veient-ho des de Nova York, com ho perceps?
Vivint aquí t’adones que, en realitat, un danès i un andalús tenen més en comú entre ells que amb un nord-americà. Des dels EUA es veu Europa com un bloc. Nosaltres encara no ens n’hem adonat del tot.

És a dir, no només ets un pont gastronòmic, sinó també cultural.
Exacte. Nova York permet això perquè és una ciutat molt oberta. T’hi pots integrar ràpidament. I aquí no només hi ha catalans expatriats, sinó molts novaiorquesos d’origen català.

Com és la comunitat catalana a Nova York?
Som uns 3.000, però potser uns 400 o 500 estem implicats activament en l’associació catalana o en activitats culturals. És una comunitat petita però amb molta empenta.

Cal ser humils: som bons, però no som els únics.

Parlant de gastronomia: com compares la cuina catalana amb altres grans tradicions culinàries?
La cuina catalana és, sens dubte, la millor de la Península Ibèrica. Creativa, rica, amb història. Però quan vius aquí, t’adones de la potència d’altres cuines com la francesa, l’italiana, la japonesa, la peruana o la mexicana. Cal ser humils: som bons, però no som els únics.

I els productes catalans, com es posicionen en aquest mercat exigent?
Quan jugues a la Champions gastronòmica, t’has d’enfrontar als millors del món. A Nova York tot es compara, i el nivell és altíssim. Però també és una oportunitat. Els bons productes catalans poden brillar, si s’explica bé la seva història.

Moltes gràcies, Jaume, per compartir aquest relat tan singular.
Gràcies a vosaltres. Sempre és un plaer parlar de Catalunya des de Nova York.

Articles relacionats

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back to top button